Det offentlige

Høreproblemer og job

Under det forrige emne informerede vi om høreinstitutterne - og som beskrevet kan alle borgere i Danmark få råd, vejledning og kurser, samt ansøge om ekstra hjælpemidler gennem den aktuelle kommunes høreinstitut.

Handler det derimod om rådgivning og hjælpemidler i forhold til job og arbejdsplads, ser det hele noget anderledes ud. Er du medlem af en A-kasse er det nemlig din kommunes Jobcenter, der skal varetage opgaven. Find dit lokale jobcenter ved at klikke her

Måske har du brug for en telefon med ekstra styrke? Eller du har behov for FM-udstyr eller teleslynge til møder? Det kan også være, du har brug for hjælp til at forklare dine kolleger om dine problemstillinger - eller måske er nået dertil, at du har behov for nedsat arbejdstid eller flexjob.

Uanset hvad dit behov er, skal din sagsbehandler kunne vejlede dig omkring de nødvendige ansøgninger og/eller uddybende rådgivning. Problemet er dog ofte, at sagsbehandleren skal kunne rådgive alle borgere ud fra hvilket som helst handicap, man nu måtte have - og det ikke altid, at sagsbehandleren er klædt på til lige netop dine problemstillinger.
Derfor er det en god ide på forhånd at vide lidt om, hvilke muligheder du har. Dette kan du læse meget mere om på hoerelse.info ved at klikke her

Høreforeningen har desuden masser af nyttig information til erhvervsaktive hørehæmmede, som du kan læse ved at klikke her

Denne side er en del af www.vejenrundt.dk